| 
     | 
     | 
     | 
     | 
     | 
  
   
     | 
      | 
      | 
      | 
     
     
        Taalontwikkeling voor oude en nieuwe Nederlanders: 
        'Uit eigen beweging’ wil ondersteunend zijn 
          bij het veroveren en eigen maken der Nederlandse taal. 
          Zij wil niet alleen denkend, pratend en analyserend met taal omgaan 
          maar wil een non-verbaal leerproces in gang zetten door het doen van 
          bewegingsoefeningen vanuit de euritmie. Deze oefeningen betrekken ons 
          gevoel en onze wil. Zo ontstaat inzicht niet slechts door het begrijpen, 
          maar door het ervaren. 
          De elementen der taal worden hierdoor geïntensiveerd en direkter 
          beleefd en eigen gemaakt. 
          Men proeft de taal als het ware...  
        Hier wordt aan gewerkt oa. door het ‘alfabetiseren in beweging’. 
          Er wordt uitgegaan van het idee dat de taalelementen, de klanken en 
          in het bijzonder iedere afzonderlijke letter, hun eigen karakter hebben. 
          Middels de beweging worden de letters door het hele lichaam ervaren 
          en eigen gemaakt! 
        Het zal duidelijk worden dat we te maken hebben met specifieke kwaliteiten 
          die ten grondslag liggen aan de opbouw van de taal. Door de bewegingservaring 
          nemen we hier ‘kennis’ van... 
        De vraag of fenomenen als aarde, water, lucht en vuur terug te vinden 
          zijn in letters/klanken zal nader bekeken worden. 
        Naast ‘letters’ besteden we ook aandacht aan poëzie! 
           
          In de poëzie kan men de taal ‘proeven’ en is het mogelijk 
          met haar te versmelten... 
          Klank, ritme, en melodie der taal. 
          Zowel grammatica als woordenschat vinden in het bewegen van taal grond 
          om te ontkiemen... 
         
       
        Toelichting op de werkwijze: 
           
          Door de uitvoering van bewegingsoefeningen vanuit de euritmie wordt 
          een dimensie toegevoegd aan het leerproces. 
          Men leert de nederlandse taal niet alleen kennen door het uit het hoofd 
          leren van woordjes en door het leren toepassen van grammatica maar door 
          het alfabet der nederlandse taal praktisch ‘aan den lijve te ondervinden’! 
        Er wordt uitgegaan van het idee dat iedere afzonderlijke letter haar 
          eigen karakter heeft net als dat bij de mens het geval is. 
          Het is dan ook mogelijk dit karakter te leren kennen niet alleen door 
          haar uit te spreken maar ook door haar ‘te bewegen’... 
           
          In het geval van de alfabetische letters betekent dat bv. dat er stil 
          gestaan wordt bij de vraag waardoor het komt dat bepaalde letters meer 
          of minder geschikt zijn voor bepaalde doeleinden dan andere. 
           
          Waardoor krijgt de letter ‘S’ een zaal met 100 kinderen 
          stil? En wordt er bij het uitspreken van de letter ‘B’ in 
          die zelfde zaal niemand stil? 
          Een aantal ‘S’ woorden zijn: snel, straf, slaan, stelen, 
          stevig, straal, schoft, etc... Ze geven ‘duidelijkheid'. Ze zijn 
          enigzins... snijdend. 
          Ze zijn totaal anders dan ‘B’ woorden: behouden, berusten, 
          beschermen, benaderen, belichten, beroeren, bedachtzaam, etc... Hier 
          spreekt ‘voorzichtigheid’, terughouding uit. Ze zijn, zeg 
          maar... behoedzaam. 
          Waarom is het dat ik ‘Ah!’ roep en mijn armen open, wanneer 
          ik onverwacht oog in oog sta met een dierbare die ik in geen jaren gezien 
          heb, en niet ‘Eeh’ zeg en een afwerend gebaar maak? 
          Met de letter ‘F’ kan je een kaars uitgeblazen maar niet 
          met de letter ‘R’! 
          De letter 'R' is te vinden bij woorden als roddelen, rijden, rennen, 
          raadsel, ruzie, regelen etc., waar meer activiteit uit spreekt, ritme... 
           
          Dit en veel meer zal aan de orde komen en het zal duidelijk worden dat 
          we te maken hebben met specifieke kwaliteiten die ten grondslag liggen 
          aan de letters van het alfabet, en aan de opbouw van de taal waar we 
          'kennis' van willen nemen. 
          | 
     
      | 
  
   
    |   | 
      | 
    
     
        ‘Uit eigen beweging’ wil niet alleen, 
          denkend, pratend en analyserend tot inzichten komen, maar gaat er van 
          uit dat door het doen van bewegingsoefeningen vanuit de euritmie aanwijzingen 
          en antwoorden worden gegeven die in direkte verbinding staan met ons 
          gevoel en onze wil . 
          Zo ontstaat inzicht niet slechts door het begrijpen, maar door het ervaren. 
        Mijn lichaam beantwoordt meer vragen dan ik met 
          mijn hoofd begrijpen kan! 
          | 
     
      | 
  
   
     | 
     | 
     | 
     | 
     | 
     |